YRITTÄJYYSKASVATUKSEN YHTEISKUNNALLINEN MERKITYS- osaamismerkki |
***
OPETTAJAN TYÖELÄMÄVERKOSTOT JA YRITYSYHTEISTYÖ - osaamismerkki:
1. Miten oppilaitos voi tukea työelämäverkostojen kehittämistä ja ylläpitämistä?
- Yhteistyöhankkeet
- Työharjoittelu / työssäoppiminen
- Yritysyhteistyö opinnäytetöiden toimeksiantajina
- Verkostoitumistilaisuuksia tarjoamalla
- Tukemalla alumnitoimintaa, kutsumalla entisiä opiskelijoita kertomaan työstään
2. Miten hyödynnät työelämäverkostoja sekä yrityksiä oman alasi opetustyössä, ohjauksessa ja arvioinnissa?
Suomen kielen ja kulttuurin opetuksessa voisin hyödyntää työelämäverkostoja ja yrityksiä esimerkiksi kutsumalla opiskelijoiden haastateltavaksi eri alan ammattilaisia ja yrittäjiä. Voisin myös pyytää opiskelijoita tekemään erilaisia projektiluonteisia harjoituksia, esitelmiä tai postereita, joissa perehdyttäisiin johonkin toimialaan tai tiettyyn yritykseen.
3. Millaiset opetus- ja ohjausmenetelmät lisäävät oppijan tietoutta yrittäjämäisestä työskentelystä, yrittäjyydestä sekä lisäävät yrittäjyyshalukkuutta?
Oppijan oma-aloitteisuutta vaativat ja projektimaiset opetus- ja ohjausmenetelmät lisäävät oppijan tietoutta yrittäjämäisestä työskentelystä. Yrittäjyyskasvatuksessa tärkeitä ovat myös vuorovaikutustatioja kehittävät harjoitukset. Erilaiset yhteistyöhankkeet yritysten kanssa lisäävät yrittäjyyshalukkuutta.
Kun olet vastannut kysymyksiin 1-3, niin käy haastattelemassa valitsemaasi yrittäjää alla olevilla kysymyksillä ja pohdi saamiasi vastauksia:
a. Tekevätkö yritykset ja oppilaitokset riittävästi yhteistyötä?
Kyllä, yritysten on helppo päästä yhteistyöhön oppilaitosten kanssa, varsinkin, jos on oma-aloitteinen. Oppilaitoksista myös helposti soitetaan ja kysytään harjoittelupaikkoja, jos on aiemmin tarjonnut sellaista.
Yritykset hyötyvät oppilaitosyhteistyöstä, mutta nykyisin usein kuulee, että esimerkiksi harjoittelijoista voi olla yrittäjälle myös paljon ylimääräistä vaivaa, jos kohdalle sattuu harjoittelija, joka ei ole saanut perustaidoista ja tiedoista riittävästi opetusta.
b. Millaista yhteistyötä yrittäjä voisi/haluaisi tai tekee oppilaitoksen kanssa?
Pääsääntöisesti yrittäjä tarjoaa oppilaitokselle harjoittelijapaikkoja (ravintola- ja matkailuala). Lisäksi yrittäjä on saanut yrityksestään opiskelijoiden harjoitustyönään tekemän yritysanalyysin. Yrittäjä tekisi mielellään yhteistyötä oppilaitoksen kanssa esim. markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa, ja vaikka ruokalistojen kehittämisessä.
c. Millaisia kokemuksia yrittäjällä on ollut työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta/harjoittelijoista?
Yleensä hyviä, mutta joskus harjoittelija on ollut turhan avuton ja kyvytön - ja ennen kaikkea vastuuton - toteuttamaan annettuja tehtäviä, jolloin yrittäjän aikaa menee turhaan valvomiseen. Opastaessaan harjoittelijaa yrittäjä joutuu itsekin pohtimaan omia käytäntöjään ja saa ehkä myös ideoita harjoittelijalta.
YRITTÄJYYSKASVATUKSEN PERUSKÄSITTEET - osaamismerkki
Mitä tarkoittaa sisäinen yrittäjyys?
Sisäinen yrittäjyys on käännös englanninkielisesta sanasta "intrapreneurship".
Sisäinen yrittäjyys viittaa yksilön asenteeseen ja tapaan toimia: se sisältää oma-aloitteisuutta, kykyä kantaa vastuuta ja tunnistaa omia kykyjään sekä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää yrityksen toiminnassa - oli se sitten oma tai työnantajan.
Miten tuet ja kehität opiskelijoiden sisäistä yrittäjyyttä opettajana?
Yrittäjyyskasvatus yleensä integroidaan muuhun opetukseen, ja se vaatii ennen kaikkea sitä, että optuksen suunnittelussa otetaan huomioon yrittäjyyteen kannustava näkökulma. Yrittäjyyskasvatus voidaan sisällyttää sekä sisältöön että menetelmiin. Tärkeä osa yrittäjyyskasvatusta on yhteistyö yritysmaailman kanssa.
Itse yrittäjänä ja freelancerina käytän esimerkiksi harjoitusten suunnittelussa hyväkseni omia kokemuksiani ja tietoja yritystoiminnasta ja työelämästä. Nuorempia opiskelijoita kannustaisin oma-aloitteisuuteen ja vastuunkantoon.
Mitä tarkoittaa ulkoinen yrittäjyys?
Ulkoinen yrittäjyys tarkoittaa sitä, että omistaa yrityksen joko kokonaan tai osittain: yrittäjän yhteiskunnallista statusta. Moni freelancer on käytännössä (ja usein myös yhteiskunnan silmissä nykyään) myös yrittäjä, vaikka ei varsinaisesti omistakaan yritystä.
Miten tuet ja kehität opiskelijoiden ulkoista yrittäjyyttä opettajana?
Ulkoista yrittämistä voisin tukea sisällyttämällä opetukseen yrittäjyyteen liittyviä harjoituksia ja tuomalla omia kokemuksiani esiin.
Mitä tarkoittaa yrittäjyyskasvatus sinun ammattialasi opetuksessa?
Opettaessani työelämälähtöistä englantia visuaalisen suunnittelun opiskelijoille koostin kurssin sille perustalle, että moni graafisen alan ammattilainen päätyy freelanceriksi/yrittäjäksi. Harjoitukset sisälsivät oman osaamisen markkinointia, verkostoitumista ja tarjousten tekemistä sekä vuorovaikutustaitojen kehittämistä englannin kielellä.
Harjoitteluoppilaitokseni Oamk tarjoaa yrittäjyyskasvatusta erillisenä koulutuksena:
https://www.oamk.fi/opinto-opas/opintojen-sisalto/opetussuunnitelmat?sivu=oj_kuvaus&koodi1=O0051ST&kieli=FI&opas=2014-2015&lk=s2014&vuosi=14S15K
Lisäksi Oamkissa on oma yrityshautomo:
https://www.oamk.fi/fi/tietoa-oamkista/nain-toimimme/yrittajyys/
Lähteet:
yrittäjä.net/sisainen-yrittajyys/
http://www.yvi.fi/opettajille/yleiskatsaus
https://yesverkosto.fi/mita-yrittajyyskasvatus-on
http://liike.epedu.fi/liikeala/verkko_opetus/tuotteen_monet_kasvot/sisainenjaulkoinen.html