Laki ammatillisesta koulutuksesta määrittää, että ammatillisten tutkintojen ja ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on "kohottaa ja ylläpitää väestön ammatillista osaamista, antaa mahdollisuus ammattitaidon osoittamiseen sen hankkimistavasta riippumatta, kehittää työ- ja elinkeinoelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin, edistää työllisyyttä, antaa valmiuksia yrittäjyyteen ja työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea elinikäistä oppimista ja ammatillista kasvua." Lisäksi koulutuksen tavoitteena on "tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintovalmiuksien, ammatillisen kehittymisen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja."
Lain pykälässä 64 todetaan, että "Opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen, jos hän oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi tarvitsee pitkäaikaista tai säännöllistä erityistä oppimisen ja opiskelun tukea tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten tai osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Erityisellä tuella tarkoitetaan opiskelijan tavoitteisiin ja valmiuksiin perustuvaa suunnitelmallista pedagogista tukea sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyitä."
Lähtökohtana on opiskelijan oikeus saada opetusta: se, että jokainen opiskelija saa saman mahdollisuuden opiskella ja oppia ominaisuuksistaan ja olosuhteistaan huolimatta. Viime kädessä kyse on ihmisten tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.
Miten esteettömyys toteutetaan ammatillisessa koulutuksessa?
Usein esteettömyydestä puhuttaessa viitataan vain fyysiseen esteettömyyteen, siihen, että tilat ja palvelut ovat myös liikuntarajoitteisten saavutettavissa. Se kuitenkin tarkoittaa fyysisen lisäksi psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa.
Esteettömyydestä huolehtiminen ei ole keneltäkään pois. Päinvastoin, siitä on hyötyä myös heille, jotka eivät normaalisti poikkeusjärjestelyjä tarvitse: tervejalkainenkin voi loukata itsensä ja hyvin näkeväkin vanhenee. Periaatteena olkoon, että vahvemmilla on varaa joustaa heikompien puolesta. Esimerkiksi sosiaalista saavutettavuutta tukevat monikanavainen viestintä, aikataulujen kommunikointi ajoissa ja erituloisten ihmisten huomiointi materiaali- ja osallistumismaksuissa. Selkokielen käytöstä puolestaan on hyötyä niin suomea opiskelevalle kuin heitä, joilla on oppimisvaikeuksia ja kielen tai kommunikaation vaikeuksia. Laajemmin saavutettavuudesta/ esteettömyydestä löytyy tietoa täältä.
Opiskelijalle merkitään HOPSiin erityisen tuen tarpeet. Nykyisin suurin osa näistä tarpeista havaitaan jo peruskoulussa, ja joissain kouluissa tehdään systemaattisesti esimerkiksi lukihäiriötestejä. Osa oppijoista kuitenkin väistämättä luikahtaa seulan läpi, jolloin voidaan päätyä ylemmille asteille ilman, että tuen tarvetta on havaittu. Jos opettajana epäilee, että oppijalla on erityisen tuen tarve, siitä ilmoitetaan erityisopettajalle, joka on pätevä tutkimaan asiaa tarkemmin.
Ennakkotehtävässä meidän tuli listata omia vahvuuksiamme. Opettajana voi oppijan vahvuuksia vahvistaa tuomalla ne esiin ja antamalla kannustavaa palautetta.
Miten opiskeluhuolto toimii? Prosessin kuvaus.
"Opiskeluhuollolla tarkoitetaan opiskelijan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä."
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287
Kauhavalla on laadittu oppilas- ja opiskelijahuollosta käsikirja, josta seuraava kuva on kopioitu: https://www.kauhava.fi/files/6099/Kauhavan_oppilas-_ja_opiskelijahuollon_kasikirja.pdf
Lähde: kauhava.fi |
Omasta oppilaitoksestamme emme löytäneet opiskelijahuollon prosessin kuvausta. Keskustelimme siitä, mitä opettaja voi tehdä, jos havaitsee jonkun opiskelijan olevan opiskelijahuollon tarpeessa, ja millaisia mahdollisuuksia erilaisista ongelmista kärsivillä opiskelijoilla on. Opiskelijahuolto on oppilaitoskohtaista. OSAO:n sivuilla on selkeästi ja laajasti kerrottu opiskelijahuoltopalveluista:
OSAO:n opiskelijahuolto