sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat


Webinaari 14.9.2017

1.1 Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat.

Opetuksen ja ohjaukseen suunnittelua ohjaavia asiakirjoja on valtavasti, eikä niitä käytännössä ole tyhjentävästi listattu minnekään. Saimme hiukan epämääräisistä lähteistä koottua jonkinlaisen listan, joka lopulta löytyi myös opetushallituksen sivuilta: http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/lainsaadanto/opetusta_koskevat_normit. Sivun otsikkona on "opetustoimen turvallisuusopas" mutta sivupalkissa on pitkä lista linkkejä, jotka ohjaavat opetusta ja ohjausta sääteleviin asiakirjoihin.

Tärkein opetuksen suunnittelua ohjaavista asiakirjoista on opetussuunnitelma. Uusi perusopetuksen OPS säätelee peruskoulun ja lukioiden opetuksen sisältöjä ja tavoitteita. 

Muissa oppilaitoksissa on omat opintosuunnitelmansa, jotka perustuvat valtakunnallisiin tutkintojen perusteisiin:

“Valtakunnalliset tutkintojen perusteet ohjaavat kaikkea opetusta ja oppimista antamalla niille tavoitteet ja sisällöt. Valtioneuvosto päättää ammatillisen koulutuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista sekä kaikille yhteisistä tutkinnon osista ja niiden laajuudesta. Ammatillista perus- ja aikuiskoulutusta koskevien säädösmuutosten (TUTKE 2) johdosta uudistetut ammatillisten perustutkintojen perusteet sekä muut määräykset tulivat voimaan 1.8.2015. Lisää säädösmuutoksia tuli voimaan 1.1.2016. Opetushallitus (OPH) johtaa ja ohjaa opetussuunnitelman laadintaa, joka pohjautuu yhteiskunnasta nouseviin muutostarpeisiin ja yhteistyöhön työelämän ja koulutuksen asiantuntijoiden kanssa. Tutkintojen perusteet antavat raamit paikallisesti laadittaville opetussuunnitelmille. Koulutuksen järjestäjä hyväksyy koulutusta varten opetussuunnitelman, joka perustuu edellä mainittuihin Opetushallituksen ”Ammatillisten perustutkintojen perusteisiin” (1). Lain nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen (2) mukaan perustutkintoon johtavaan koulutukseen kuuluu ammatillisia tutkinnon osia ja niihin sisältyvää työssäoppimista sekä opinto-ohjausta, yhteisiä tutkinnon osia sekä vapaasti valittavia tutkinnon osia. Perustutkinnon perusteet on laadittu niin, että tutkinto tuottaa laaja-alaiset ammatilliset perusvalmiudet alan eri tehtäviin ja erikoistuneemman osaamisen sekä työelämän edellyttämän ammattitaidon yhdellä tutkinnon osa-alueella. (1) L 630/1998, 13§ (2) A 213/1999”
https://www.osao.fi/media/opetus-ja-arviointisuunnitelmat-01082015-alkaen/opetussuunnitelman-yhteinen-osa-ja-liitteet/opetussuunnitelman_yhteinen_osa_01082015_alk.pdf.

Ryhmämme perehtyi oman opiskelualamme opetussuunnitelmaan. Omassa oppilaitoksessamme ei ole yhteistä opetussuunnitelmaa, vaan jokaiselle alalle on omansa: http://www.oamk.fi/fi/koulutus/ammatillinen-opettajakorkeakoulu/ammatillinen-opettajakoulutus/opinnot-ja-opiskelu/opetussuunnitelma/

Oma opiskelumme perustuu henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan, eli HOPSiin, joka on tässä vaiheessa tärkein opetusta ja opiskeluamme ohjaava asiakirja.