Webinaari 14.9.2017
Oppimisprosessin vaiheet ovat:
1. Aktivoituminen
2. Oppimistarpeen tunnistaminen
3. Motivoituminen
4. Tiedonhankinta
5. Sisäistäminen
6. Soveltaminen käytäntöön
7. Reflektointi ja arviointi
"Oppiminen harvoin lähtee koskaan nollatilanteesta, vaan jokaisella on aina jonkinlaista ennakko-osaamista tai kokemusta asioihin. Oppimisprosessin alussa on tärkeää selvittää ja tunnistaa, mikä on nykyhetken osaaminen, käsitys ja ymmärrys aiheesta."
Opettajalle olisi varmasti myös hyödyllistä tiedostaa, mikä opiskelijan tavoite on. Laadukas oppimisprosessi vaatii motivaatiota, ja jos opiskelijalla itsellään ei ole motivaatiota, on opettajan erittäin vaikea kannustaa opiskelijaa, jos ei tiedä tämän tavoitetta.
Laadukas oppimisprosessi ei sisällä vain tiedon hankkimista/saamista, ja sen sisäitämistä, vaan myös sen soveltamista käytäntöön. Tähän lisäisin itse vielä, että oppijan on oivallettava, mikä merkitys hänen oppimallaan on, jotta motivaatio säilyisi, ja jotta opittu asia jäisi mieleen, eikä haihtuisi loppukokeen jälkeen taivaan tuuliin.
Oppimisprosessin loppuvaiheessa on mainittu arvioinnin lisäksi reflektointi. Juuri tähän liittyy opitun asian merkitys, oppimisen mielekkyys. Uskon, että oppijan on itse oivallettava, mikä merkitys opitulla on hänen tulevaisuutensa kannalta, jotta motivaatio säilyy.
Laadukas oppimisprosessi edellyttää opettajalta ennen kaikkea huolellista suunnittelua, mutta myös sitä, että toteuttaa opetuksen oppijan tarpeet huomioiden.