Webinaari 14.9.2017
1.2 Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä.
Opettajaryhmä oli koostanut muistin virkistykseksi eri oppimisnäkemyksistä taulukon, jonka olen kopioinut tähän alle. Oppimisnäkemykset ovat vaihdelleet historian eri aikoina, ja oppimiskäsityksissä on ollut omat trendinsä. Nykyisin vallalla on lähellä konstruktivismia ja sosiokonstruktivismia oleva käsitys oppimisesta.
Oppimis-näkemys
|
Behaviorismi
|
Kognitiiviset näkemykset
|
Humanismi
|
Konstruktivismi
|
Sosio-konstruktivismi
|
Tavoite
|
Tiedon jakaminen
|
Jäsennellyn tiedon välittäminen
|
Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus
|
Ymmärtämiseen auttaminen ja tukeminen
|
Käsitteellinen muutos
|
Opettajan rooli
|
Tiedon valmistelija ja jakaja
|
Tiedon jäsentäjä ja välittäjä
|
Ohjaaja ja valmentaja
|
Fasilitaattori, auttaja ja opastaja
|
Muutosagentti ja kehityksen alkuunpanija, edelläkulkija
|
Opetus
|
Tiedonvälitystä
|
Tiedollisen ristiriidan herättäminen ja oppimisprosessia loogisesti
tukeva esitys
|
Vuorovaikutuksellinen, keskusteleva prosessi
|
Prosessimaista opetusta, jossa tavoitteena opiskelijoiden oppimisen
tukeminen
|
Kehittävää, suuntaa näyttävää ja lähikehityksen vyöhykkeelle ohjaavaa
opetusta
|
Opiskelijan rooli
|
Passiivinen vastaanottaja
|
Vastaanottaja, aktiivinen kokeilija
|
Osallistuja
|
Opiskelija vastaa omasta oppimisestaan
|
Opiskelija osallistuu yhteiseen oppimisprosessiin ja vastaa myös
muiden oppimisesta
|
Sisältö
|
Sisältö on määritelty etukäteen opetussuunnitelmassa
|
Opettaja organisoi ja jäsentää opetussuunnitelmassa kuvatun sisällön
opetusta varten
|
Opettaja etsii ja valitse sisällöt oman asiantuntemuksensa pohjalta
|
Sisällön määrittelevät ja sopivat opettaja ja opiskelija yhdessä
|
Opiskelijan itsensä määrittämä ja muodostama, muuttuva sisältö
|
Tieto
|
Opettajan omistama tieto. Tieto siirtyy opiskelijalle
|
Opettajan omistama tieto. Opiskelija saa tiedon oivaltamalla ja
soveltamalla
|
Opettajan omistama tieto, jonka opiskelija löytää.
|
Opiskelija rakentaa itse oman tietonsa.
|
Sosiaalisesti yhdessä muiden kanssa konstruoitu tieto
|
Erilaisista opetusmenetelmistä löytyi hyvä kaavio, jonka uskon olevan hyödyksi itselleni vielä tämän koulutuksen aikana.
Lähde: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/20098/jamk_1205827182_7.pdf?sequence=1 |