maanantai 25. syyskuuta 2017

Opetuksen suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä

Webinaari 14.9.2017

1.2 Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä.

Opettajaryhmä oli koostanut muistin virkistykseksi eri oppimisnäkemyksistä taulukon, jonka olen kopioinut tähän alle. Oppimisnäkemykset ovat vaihdelleet historian eri aikoina, ja oppimiskäsityksissä on ollut omat trendinsä. Nykyisin vallalla on lähellä konstruktivismia ja sosiokonstruktivismia oleva käsitys oppimisesta.

Oppimis-näkemys
Behaviorismi
Kognitiiviset näkemykset
Humanismi
Konstruktivismi
Sosio-konstruktivismi
Tavoite
Tiedon jakaminen
Jäsennellyn tiedon välittäminen
Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus
Ymmärtämiseen auttaminen ja tukeminen
Käsitteellinen muutos
Opettajan rooli
Tiedon valmistelija ja jakaja
Tiedon jäsentäjä ja välittäjä
Ohjaaja ja valmentaja
Fasilitaattori, auttaja ja opastaja
Muutosagentti ja kehityksen alkuunpanija, edelläkulkija
Opetus
Tiedonvälitystä
Tiedollisen ristiriidan herättäminen ja oppimisprosessia loogisesti tukeva esitys
Vuorovaikutuksellinen, keskusteleva prosessi
Prosessimaista opetusta, jossa tavoitteena opiskelijoiden oppimisen tukeminen
Kehittävää, suuntaa näyttävää ja lähikehityksen vyöhykkeelle ohjaavaa opetusta
Opiskelijan rooli
Passiivinen vastaanottaja
Vastaanottaja, aktiivinen kokeilija
Osallistuja
Opiskelija vastaa omasta oppimisestaan
Opiskelija osallistuu yhteiseen oppimisprosessiin ja vastaa myös muiden oppimisesta
Sisältö
Sisältö on määritelty etukäteen opetussuunnitelmassa
Opettaja organisoi ja jäsentää opetussuunnitelmassa kuvatun sisällön opetusta varten
Opettaja etsii ja valitse sisällöt oman asiantuntemuksensa pohjalta
Sisällön määrittelevät ja sopivat opettaja ja opiskelija yhdessä
Opiskelijan itsensä määrittämä ja muodostama, muuttuva sisältö

Tieto
Opettajan omistama tieto. Tieto siirtyy opiskelijalle
Opettajan omistama tieto. Opiskelija saa tiedon oivaltamalla ja soveltamalla
Opettajan omistama tieto, jonka opiskelija löytää.
Opiskelija rakentaa itse oman tietonsa.
Sosiaalisesti yhdessä muiden kanssa konstruoitu tieto

Oppimisnäkemystä voimakkaammin opetusmenetelmän valintaan vaikuttaa opettajan valmiudet, kokeilunhalu ja kokemus, opiskelijan taso, motivaatio ja tottumus sekä opetettava aihe, sisältö ja tavoitteet. Oppimisympäristö vaikuttaa myös opetusmenetelmän valintaan: digiympäristössä, ja etenkin verkossa tapahtuvassa opiskelussa, sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys on varsin hyödyllinen perusta opetuksen suunnitteluun.

Erilaisista opetusmenetelmistä löytyi hyvä kaavio, jonka uskon olevan hyödyksi itselleni vielä tämän koulutuksen aikana.

Lähde: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/20098/jamk_1205827182_7.pdf?sequence=1