maanantai 19. kesäkuuta 2017

Kestävä kehitys opettajan työssä

6.6.2017

Työryhmä Halti esitteli ensiksi kestävän kehityksen käsitteiden merkityksen ekologiselta, taloudellisesta, kulttuuriselta ja sosiaaliselta näkökulmalta. Alustus oli selkeä ja laaja-alainen.

Kestävän kehityksen käsite oli jaettu neljään osa-alueeseen:

  • Ekologinen, johon kuuluu biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien toimivuuden säilyminen, ihmisen hyvinvoinnin perusta, maapallon elinkelpoisuus tuleville sukupolville sekä energiatehokkuus ja ympäristönsuojelu.
  • Taloudellinen, johon kuuluu talouden tasapainoinen kasvu, ylikulutuksen estäminen/vähentäminen, tulevien sukupolvien ja ympäristön kantokyvyn huomioiminen.
  • Kulttuurinen, johon kuuluu kulttuuri-identiteetin vahvistaminen, eri kulttuurien arvostus ja säilyminen, elinympäristön vaaliminen, monimuotoisuuden hyväksyminen, kulttuuriperinnön säilyttäminen ja vuoropuhelu kulttuurien välillä.
  • Sosiaalinen, johon kuuluu ihmisarvo, hyvinvointi, eriarvoisuuden poistaminen, perusoikeuksien toteutuminen, riittävä toimeentulo, asianmukainen terveydenhuolto ja mahdollisuus koulutukseen.


Alustuksen  jälkeen kävimme keskustelua esimerkkitapausten tiimoilta. Työryhmä oli laatinut hyviä esimerkkikysymyksiä, joissa jouduttiin punnitsemaan asiaa monelta eri kannalta.

Lopuksi oli roolileikki, jossa oppilaitoksen keketyöryhmän eli kestävän kehityksen työryhmän piti esimerkkitoimenpiteitä sosiaalisen kestävän kehityksen teemavuoteen oppilaitoksessa. Tämä roolileikki oli kiva idea, ja poiki mukavasti keskustelua.

Olen aktiivinen politiikassa, vihreissä, joten kestävän kehityksen periaateet ovat minulle tuttuja yhteiskunnallisina käsitteinä. Olinkin ilahtunut siitä, että työryhmä esitteli itsestäänselvinä totuuksina oman puolueeni keskeisiä poliittisia periaatteita (ja tavoitteita), joita olen tottunut pitämään yhteiskunnallisesti kiistanalaisina - arvoja, joita joudun puolustamaan politiikan parissa toimiessani. Ensinnäkin sain hyvän muistutuksen siitä, miten yhteiskunnallisessa kuplassa eläminen (tässä tapauksessa politiikasta kiinnostuneiden kuplassa) vääristää näkemyksiä. Toiseksi tehtävien myötä sain pohtia, miten kestävän kehityksen periaatteita sovelletaan käytännön opetustyössä.