Erityisen tuen tarvitsijoita on yhä enemmän.
Oppimisprosessin osatekijät: On varmistettava, että jokainen pystyy vastaanottamaan
opetettavan asian -> Konkreettisuus, näkyvyys, kuuluvuus, selkeys
Integraatio:
opetuksessa tulisi olla kerralla (oppitunnilla) 70% vanhaa ja 30% uutta
Muisti: työmuisti häiriintyy herkästi, osa kuormituksesta
kannattaa ulkoistaa muistilapuille, muistisääntöihin yms.
Tuottaminen:
Ajan visualisointi: kello näkyviin https://www.online-stopwatch.com/full-screen-stopwatch/
Youtube-ohjeita: https://operight.fi/
Kuulovammaiset opetuksessa: erinomaisia digivälineitä, kännykkä yms.
Matteus-efekti: hyvän lukijan ja heikon lukijan ero kasvaa
iän ja koulutuksen myötä, koska hyvä lukija saa/hankkii enemmän tietoa, kun
lukivaikeuksista kärsivä voi välttää lukemista.
Luetun ymmärtäminen:
- tekstin avaaminen kuvien avulla
- taustaväri
- äänikirjat
- rajaaminen (viivotin tms. myös apuvälineitä)
- mindmap
- apukysymykset
- palastelu
Suullinen:
Iiris Happo & Eero Talonen:
Hyödyllisiä linkkejä ja sovelluksia:
Voice dream: Ladattava tekstiä lukeva sovellus, johon voi
tallentaa asiakirjoja ja muita tekstejä.
Puheen muuttaminen tekstiksi:
-
Dragon Dictation (ladattava sovellus)
-
iPadin ja iPhonen
Muistiinpanot-sovellus
Apuvälineitä:
Erilaisia ajanottovälineitä
(tiimalasi, kello, palava kynttilä jne.):
Haltijan sivuilla Time Timer
(visuaalinen kello): https://www.haltija.fi/tuotteet/kodin-apuvalineet/muistin-apuvalineet/time-timerit/
Oppimista tukevia apuvälineitä (esim. värikalvot):http://www.earlylearning.fi/product_details.php?p=49
Selkokieltä, kuvamateriaalia ym.: http://papunet.net/
Äänikirjat: www.celia.fi
Tietoa ja apua lukivaikeuteen:
https://www.lukihairio.fi/
http://www.lukimat.fi/etusivu
Muuta hyödyllistä:
HOJKS
-kortisto erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjaamiseen (huomioi, että asiat
ovat edelleen ajantasaisia, vaikka HOJKS on vanhentunut käsite)
Taukojumppaa:http://www.sprintgame.fi/